Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Przedszkole Samorządowe w
Mieszkowicach
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Zuchy

ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH  NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

  • Dostrzeganie korzyści płynących z planowania czasu i właściwej organizacji, próby zrozumienia pojęcia upływającego czasu, doskonalenie umiejętności stosowania form grzecznościowych podczas składania życzeń.
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami służącymi do pomiaru czasu, dostrzeganie regularności i następstwa dnia i nocy, tygodni, miesięcy oraz pór roku, rozwijanie wyobraźni przestrzennej podczas czynności konstrukcyjnych.
  • Poszerzenie wiedzy o dawnych oraz nowoczesnych pojazdach i maszynach, rozumienie znaczenia wynalazków dla rozwoju ludzkości, nauka współpracy z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
  • Wzbogacenie doświadczeń sensorycznych dziecka poprzez poznanie różnych faktur i właściwości papieru, rozwijanie zdolności manualnych poprzez modelowanie przestrzeni i płaszczyzny, rozwijanie inwencji twórczej.
  • Kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i okazywania serdeczności oraz miłości bliskim, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, utrwalenie pojęć związanych z wzajemnymi stosunkami rodzinnymi i nazw członków rodziny.
  • Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie i rozwijanie poczucia rytmu, poznanie tradycyjnych zabaw.
  • Poznanie tradycji organizowania zabaw karnawałowych, doświadczanie przyjemności i radości ze wspólnej zabawy, rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
  • Wzbogacenie wiadomości na temat karnawałowych zwyczajów, doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy taneczne przy muzyce klasycznej.

 

Oferty tematyczne:

  • NOWY ROK
  • ŚWIAT SIĘ ZMIENIA
  • BABCIA I DZIADEK
  • BAL W KARNAWALE

 

 

Wiersz: Czas

Czasem mówi się, że płynie,

Że nie wróci, gdy już minie.

Sprawia, że są pory roku,

Że się wszystko zmienia wokół.

 

Co odmierza go dokładnie,

Może budzić, tyka ładnie?

Dwie wskazówki po nim biegną –

Zegar w domu masz na pewno.

Piosenka: Mija czas

Dni i noce w berka grają.

Jasno-ciemno, ciemno-jasno.

A zegary nam tykają:

Proszę wstawać, proszę zasnąć.

Ref.: Poniedziałek, wtorek, środa…

Tup-tup! Idą dni.

Czwartek, piątek i sobota,

pomachajmy im!

Hej niedzielo, hej niedzielo,

nie uciekaj mi!

 

Raz jest biało, raz zielono!

Było zimno, jest gorąco.

Wszystko zmienia się, wiadomo:

mija miesiąc za miesiącem.

 

 

 

ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH  NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

  • Kształtowanie umiejętności komunikacji niewerbalnej, rozwijanie umiejętności określenia emocji innych po mimice, bezpieczna i zgodna zabawa w grupie przedszkolnej.
  • Rozpoznawanie elementów tradycji świątecznej, rozwijanie umiejętności społecznych, budowanie empatii.
  • Kształtowanie umiejętności rozumienia treści życzeń i ich składania, czerpanie radości ze słuchania i śpiewania piosenek świątecznych oraz kolęd, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.
  • Rozpoznawanie rodzajów ozdób, eksperymentowanie z kształtami i kolorami, rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
  • Uświadamianie dzieciom znaczenia codziennej aktywności fizycznej i właściwego odżywiania dla zachowania zdrowia, przestrzeganie zasad fair play w grach sportowych.
  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie umiejętności liczenia.
  • Dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu, tworzenie okazji do poznawania zależności w świecie przyrody, zachęcanie do eksperymentowania, odkrywania i wnioskowania, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.

Oferty tematyczne:

  • ODCZYTAJ WIADOMOŚĆ
  • ŚWIĘTA ZA PASEM
  • ZIMOWE ZABAWY

 

Wiersz:  Bałwanek

 

Lepią, lepią od ranka

przedszkolaki bałwanka.

Doczepiły mu węgielki

i z marchewki nochal wielki.

 

„Witaj, witaj, gościu biały,

zostań z nami przez rok cały!”

 

„Moje dzieci kochane –

odpowiada bałwanek –

kiedy przyjdzie ciepła pora,

muszę płynąć do jeziora”.

 

„A więc pięknie cię prosimy:

Zostań choć do końca zimy!”

 

Piosenka: Już blisko kolęda

 

Gdy w pokoju wyrośnie choinka,

łańcuszkami, bombkami zaświeci.

Ref.: To znaczy, że już święta,

że już blisko kolęda,

że Mikołaj przyjedzie do dzieci,

hej, kolęda, kolęda.

Gdy opłatek już leży na stole,

pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.

Ref.: To znaczy, że już święta,

że już blisko kolęda,

że Mikołaj przyjedzie do ciebie,

hej, kolęda, kolęda.

Gdy upieką się słodkie makowce,

i głos dzwonka z daleka zawoła.

 

Ref.: To znaczy, że już święta,

że już blisko kolęda,

że za drzwiami już stoi Mikołaj,

hej, kolęda, kolęda.

ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH  NA MIESIĄC LISTOPAD

 

  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości do ojczyzny. Zapoznanie z najważniejszymi świętami narodowymi, doskonalenie umiejętności współpracy.
  • Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przypomnienie hymnu państwowego, doskonalenie pamięci.
  • Utrwalenie nazw części ciała, rozróżnianie prawej i lewej strony, przeliczanie części ciała, kształtowanie szybkiej reakcji na sygnał słowny.
  • Opisywanie różnic w wyglądzie, nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, rozwijanie umiejętności obserwacji i analizy, kształtowanie umiejętności myślenia twórczego.
  • Poznanie charakterystycznych dla zimy zjawisk w przyrodzie, rozwijanie zdolności werbalnego i niewerbalnego wyrażania emocji, wzmacnianie empatii dla zwierząt mieszkających w lesie.
  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i porównywania zwierząt, wspieranie umiejętności koncentracji uwagi na zajęciach, rozwijanie motoryki dużej w trakcie zabaw ruchowych.
  • Rozwijanie empatii i chęci zrozumienia potrzeb innych osób.  Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, rozwijanie umiejętności refleksji nad własnym zachowaniem.

 

 

 

Oferty tematyczne:

  • MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
  • JA I MOJE CIAŁO
  • PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
  • CZYŃMY DOBRO

 

Wiersz:  Dzień Jeża

Tupie, tupie jeż,

idzie w poprzek drogi.

Spotkasz go dziś też,

popatrz tu pod nogi.

 

Dokąd on tak wolno zmierza,

oto jest zagadka,

trzeba o to spytać jeża

i małego Tadka.

 

Bo ten Tadek, choć tak mały,

jeżów zna zwyczaje,

zrobił dla nich ogród cały,

jeż więc tu zostaje.

 

Piosenka: A to jeż

Taki las, taki las, wielki, że aż strach!
Z rudych drzew ściany ma, z rudych liści dach!
W lesie szmer, w lesie szum, coś tam stuka wciąż
Może to dziki smok, może wielki wąż?


Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach,
toczy się jak kulka całe w liści piórkach!
Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach,
idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie!

Biegnę więc, biegnę więc, biegnę ile tchu,
może tam schowam się, może lepiej tu?
Wkoło szmer, wkoło szum, coś tam stuka wciąż,

coś jest tuż obok mnie, czy to smok czy wąż?

 

 

ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH  NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

  • Zdobywanie wiedzy na temat reguł społecznych dotyczących obcowania ze światem roślin i zwierząt. Kształtowanie postawy szacunku do świata przyrody.
  • Rozwijanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt leśnych.
  • Kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk atmosferycznych. Zapoznanie z rodzajami pogody. Doskonalenie umiejętności występowania na forum grupy.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania warzyw i owoców. Utrwalenie wiedzy na temat jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy.
  • Kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych sytuacjach, rozwijanie spostrzegawczości.
  • Kształtowanie umiejętności opisu, zapoznanie z terminem „drzewo genealogiczne”, nauka dbałości o szacunek względem innych i kulturę wypowiedzi.

 

Oferty tematyczne:

  • Zwierzęta jesienią
  • Pogoda w kratkę
  • Zdrowie na talerzu
  • Bajkostwory i potwory
  • Album rodzinny

 

Wiersz: Wiewiórki

 

Wiewiórki młode dwie

Na sośnie się spotkały:

„Jak pani spędza dnie?

Co robi przez dzień cały?”

 

„Ja skaczę cały dzień,

Ciesząc się ciepłym słonkiem,

Lub śpię zaszyta w cień

Nakrywszy się ogonkiem”.

 

„A, proszę pani, ja

Gromadzę wciąż zapasy

Na czas, gdy zima zła

Pokryje śniegiem lasy”.

Piosenka: Jesienny spacer

 

Ref. Jak dobrze spacerować

po parku, czy po lesie.

Gdy liście kolorowe

nam mówią, że już jesień.

Aparat mam gotowy,

by zacząć w każdej chwili

fotograficzne łowy

i spacer nam umilić.

Słyszysz? Dzięcioł w drzewo puka.

W dali pohukuje sowa.

Rudy lis jedzenia szuka

i w zaroślach już się chowa.

Gdy przez las idziemy w ciszy,

to i wilk zawyje może.

Szary zając go usłyszy,

szybko schowa się w swej norze.

Popatrz tam, wiewiórka ruda

macha nam puszystą kitą.

Do swej dziupli znosi cuda!

Ma spiżarnię znakomitą.

....................................................................................................................................................

ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH  NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

  • Zwiększanie kompetencji plastycznych, kształcenie umiejętności posługiwania się przyborami do rysowania, pogłębianie poczucia jedności z grupą przedszkolną.
  • Ustalanie norm i zasad funkcjonowania grupy, rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości.
  • Poszerzanie słownika czynnego, konstruowanie poprawnych gramatycznie wypowiedzi, wyrażanie szacunku do osób z najbliższego otoczenia.
  • Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wyrazowej, nabywanie umiejętności językowych, budowanie poczucia odwagi w wypowiadaniu się.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i ubieranie się odpowiednie do pogody, kształcenie umiejętności regulacji emocji, uświadamianie oddziaływania piękna jesiennej przyrody na samopoczucie.
  • Przygotowanie do bezpiecznego i samodzielnego poruszania się po drodze, dostrzeganie zagrożeń wynikających z nieumiejętności odczytywania znaków, rozumienie konieczności zapamiętania zasad obowiązujących na drodze.
  • Poszerzanie doświadczeń sensorycznych związanych z bogactwem jesiennej przyrody, kształcenie świadomości dotyczącej wpływu owoców na zdrowie człowieka, rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia człowieka.

 

 

Oferty tematyczne:

  • Witamy po wakacjach!
  • Wokół nas
  • Nasze pasje
  • Jesień w naszej okolicy

 

Wiersz: Nieśmiały Tomek

W naszym przedszkolu jest Tomek mały,

Grzeczny i miły, ale nieśmiały.

On zawsze stoi troszeczkę z boku,

Patrzy, jak dzieci bawią się wokół.

Nie ma śmiałości pani zapytać,

Jak kreślić równo szlaczki w zeszytach.

Nie ma śmiałości podejść do szafki

I wziąć z niej książki albo zabawki.

Ja zawsze biorę Tomka za rękę,

Siadamy wspólnie na sofie miękkiej

I budujemy z klocków garaże...

Lub na plac zabaw idziemy razem.

 

Piosenka: Wrzesień-przedszkolak

Do przedszkola idzie Wrzesień,

żeby zostać przedszkolakiem,

a za Wrześniem biegną dzieci:

czekaj na nas, nie bądź taki!

Maszeruje razem z dziećmi,

ręka w rękę, noga w nogę,

wszystkim wkoło opowiada:

przedszkolakiem zostać mogę!

Ref.

Do przedszkola, do przedszkola,

do zabawek i książeczek,

do piosenek i wierszyków,

tu przyjaciół też znajdziecie.

 

Pani wita ich przed salą

i z uśmiechem drzwi otwiera.

W samą porę, miły Wrześniu,

już zostaniesz z nami teraz.

Ma swój znaczek, szafkę w szatni

i humorek doskonały,

zna trzy słowa czarodziejskie,

z każdej cieszy się pochwały