ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC KWIECIEŃ
- Utrwalenie znajomości tradycji i zwyczajów związanych z Wielkanocą, doskonalenie umiejętności analizy głoskowej, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
- Utrwalenie wiadomości na temat życia i pracy na wsi, poznanie procesu wyrobu chleba, doskonalenie umiejętności kodowania.
- Zapoznanie z piramidą zdrowego żywienia i talerzem zdrowego żywienia, doskonalenie umiejętności klasyfikowania produktów spożywczych, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
- Poznanie etapów przygotowywania ciasta, doskonalenie umiejętności manualnych, rozwijanie poczucia dumy z efektów własnej pracy.
- Poznanie idei Dnia Ziemi, wzbudzanie zainteresowania otaczającym środowiskiem oraz możliwościami dbania o niego, wdrażanie do odczuwania troski o środowisko.
- Poznanie naturalnych źródeł pozyskiwania energii, wzbudzanie zainteresowania technologią energetyczną, rozwijanie umiejętności zdobywania wiedzy, pobudzanie ciekawości dotyczącej środowiska, w którym żyjemy.
- Odkrywanie własnych emocji wywoływanych czytaniem książek lub słuchaniem ich treści, kształtowanie postawy otwartej na doświadczania, wzmacnianie chęci wyrażania siebie podczas zabaw.
- Zapoznanie z zawodami związanymi z powstaniem książki, poszerzanie słownika czynnego i biernego, kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się pełnymi zdaniami.
Oferty tematyczne:
- Książka, moja przyjaciółka
- Jem zdrowo
- Z kurnika do koszyka
- Odpowiedzialni za planetę
Wiersz: „Ekologia”
Jest Ci ekologia bliska?
Nie zaśmiecaj środowiska!
Po pikniku, po biwaku
Zawsze sprzątaj przedszkolaku!
Nie rozrzucaj wkoło śmieci!
Śmieć do kosza zawsze leci
Dobrze, gdy do właściwego
Segregację znaj kolego!
Dbaj o ilość lania wody
Nie lej tylko dla przygody
Woda ważna jest dla życia
Czysta – zdatna do użycia.
Piosenka: „Duszki, duszki”
Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki
i do pracy zapał wielki.
Ref.: Duszki, duszki,
duszki leśne
wstają co dzień
bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.
Piorą liście, myją szyszki,
aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.
Ref.: Duszki, duszki…
Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
Zaraz duszek za nim leci,
Zaraz siada mu na ręce,
Grzecznie prosi:
„Nie śmieć więcej!”.
Ref.: Duszki, duszki…
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC MARZEC
- Wzbogacanie słownictwa o przysłowie „W marcu jak w garncu”, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Rozwijanie wiedzy o ptakach zimujących w Polsce oraz wracających z ciepłych krajów, poszerzanie wiedzy na temat budzenia się zwierząt ze snu zimowego.
- Utrwalenie nazw i kolejności miesięcy oraz dni tygodnia, rozwijanie ekspresji tanecznej, rozwijanie samodzielności oraz cierpliwości podczas wykonywania prac technicznych.
- Utrwalenie wiedzy na temat uprawy i pielęgnacji roślin, rozwijanie pamięci, doskonalenie umiejętności odczytywania kodu, kształcenie wrażliwości na piękno przyrody wiosną.
- Zapoznanie z zasadami zachowania się podczas burzy i innych zjawisk przyrodniczych, poznanie pozytywnych i negatywnych skutków działania żywiołów, rozwijanie odpowiedzialnej postawy w sytuacji zagrożenia.
- Utrwalenie wiedzy na temat skarbów ziemi i ich wykorzystywania, rozwijanie umiejętności posługiwania się wagą oraz porównywania ciężkości przedmiotów, rozwijanie zmysłu dotyku.
- Nabywanie wiedzy na temat żywiołu ognia, poznanie znaków przeciwpożarowych.
- Poznanie właściwości powietrza, rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi i spostrzegawczości.
- Zapoznanie z pojęciami: „wstyd” i „trema” oraz ze sposobami radzenia sobie z tremą, kształtowanie ekspresji teatralnej i umiejętności wcielania się w rolę, rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji.
Oferty tematyczne:
- MARCOWA POGODA
- W WIOSENNYM OGRODZIE
- CZTERY ŻYWIOŁY
- W TEATRZE I KINIE
Wiersz: „Oznaki wiosny”
Żółte słoneczko na niebie się śmieje,
łagodny wietrzyk wesolutko wieje.
Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
deszczyk wiosenny zmarzłą ziemię rosi.
Ptaszki wróciły głośno ćwierkają,
wierzby puszyste bazie wypuszczają.
Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.
Piosenka: „Marcowe żaby”
Już wiosna na polach sadzi krokusy,
Zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.
Ref.: A żaby rechu – rech, żaby się cieszą,
Że ten marzec rechu – rech wszystko pomieszał.
Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna a tu śnieg.
Bo w marcu jak w garncu rechu – rech żabi śmiech.
- A deszczem umyte drzewa są czyste,
Na gałązkach już rosną kotki puszyste.
Ref.: A żaby..
- Na łące bociany głośno klekocą.
Rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą.
Ref.: A żaby...
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC LUTY
- Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt egzotycznych, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy głoskowej, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
- Rozwijanie umiejętności respektowania norm i zasad podczas pracy i zabawy.
- Rozwijanie wiedzy na temat zawodu paleontologa i archeologa, rozbudzanie zainteresowań i poszerzanie wiadomości z zakresu prehistorii, kształtowanie umiejętności spostrzegawczości.
- Zapoznanie z pojęciem: „epoka lodowcowa”, rozwijanie umiejętności badawczych, kształtowanie postawy szacunku wobec tego, co dawne.
Oferty tematyczne:
- ZWIERZĘTA EGZOTYCZNE
- W DAWNYCH CZASACH
Wiersz: Opowieści dinozaurów
Wśród paproci i widłaków słychać szum; słychać szum.
Idą gady, aż drży ziemia, bum bum bum; bum bum bum.
Z czubków drzew zjadają liście chap, chap, chap; chap, chap, chap.
Czasem lubią, oczywiście, kawał mięska capnąć, cap!
Jeden fruwa, drugi pływa, innych noszą szybkie nogi.
Triceratops tym się szczyci, że ma kryzę i trzy rogi!
Piosenka: Afryka Kongo
Wyruszamy do Afryki,
tam, gdzie lasy równikowe,
tam, gdzie rosną bananowce
oraz drzewa kauczukowe.
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Wyruszamy do Afryki.
Tam goryle i lamparty,
antylopy, nosorożce.
To naprawdę nie są żarty!
Wyruszamy do Afryki,
wyruszamy na wakacje.
Zobaczymy wielkie drzewa,
baobaby i akacje.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC STYCZEŃ
- Dostrzeganie korzyści płynących z planowania czasu i właściwej organizacji, próby zrozumienia pojęcia upływającego czasu, doskonalenie umiejętności stosowania form grzecznościowych podczas składania życzeń.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami służącymi do pomiaru czasu, dostrzeganie regularności i następstwa dnia i nocy, tygodni, miesięcy oraz pór roku, rozwijanie wyobraźni przestrzennej podczas czynności konstrukcyjnych.
- Poszerzenie wiedzy o dawnych oraz nowoczesnych pojazdach i maszynach, rozumienie znaczenia wynalazków dla rozwoju ludzkości, nauka współpracy z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Wzbogacenie doświadczeń sensorycznych dziecka poprzez poznanie różnych faktur i właściwości papieru, rozwijanie zdolności manualnych poprzez modelowanie przestrzeni i płaszczyzny, rozwijanie inwencji twórczej.
- Kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i okazywania serdeczności oraz miłości bliskim, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, utrwalenie pojęć związanych z wzajemnymi stosunkami rodzinnymi i nazw członków rodziny.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie i rozwijanie poczucia rytmu, poznanie tradycyjnych zabaw.
- Poznanie tradycji organizowania zabaw karnawałowych, doświadczanie przyjemności i radości ze wspólnej zabawy, rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
- Wzbogacenie wiadomości na temat karnawałowych zwyczajów, doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy taneczne przy muzyce klasycznej.
Oferty tematyczne:
- NOWY ROK
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA
- BABCIA I DZIADEK
- BAL W KARNAWALE
Wiersz: Czas
Czasem mówi się, że płynie,
Że nie wróci, gdy już minie.
Sprawia, że są pory roku,
Że się wszystko zmienia wokół.
Co odmierza go dokładnie,
Może budzić, tyka ładnie?
Dwie wskazówki po nim biegną –
Zegar w domu masz na pewno.
Piosenka: Mija czas
Dni i noce w berka grają.
Jasno-ciemno, ciemno-jasno.
A zegary nam tykają:
Proszę wstawać, proszę zasnąć.
Ref.: Poniedziałek, wtorek, środa…
Tup-tup! Idą dni.
Czwartek, piątek i sobota,
pomachajmy im!
Hej niedzielo, hej niedzielo,
nie uciekaj mi!
Raz jest biało, raz zielono!
Było zimno, jest gorąco.
Wszystko zmienia się, wiadomo:
mija miesiąc za miesiącem.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
- Kształtowanie umiejętności komunikacji niewerbalnej, rozwijanie umiejętności określenia emocji innych po mimice, bezpieczna i zgodna zabawa w grupie przedszkolnej.
- Rozpoznawanie elementów tradycji świątecznej, rozwijanie umiejętności społecznych, budowanie empatii.
- Kształtowanie umiejętności rozumienia treści życzeń i ich składania, czerpanie radości ze słuchania i śpiewania piosenek świątecznych oraz kolęd, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.
- Rozpoznawanie rodzajów ozdób, eksperymentowanie z kształtami i kolorami, rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
- Uświadamianie dzieciom znaczenia codziennej aktywności fizycznej i właściwego odżywiania dla zachowania zdrowia, przestrzeganie zasad fair play w grach sportowych.
- Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie umiejętności liczenia.
- Dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu, tworzenie okazji do poznawania zależności w świecie przyrody, zachęcanie do eksperymentowania, odkrywania i wnioskowania, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.
Oferty tematyczne:
- ODCZYTAJ WIADOMOŚĆ
- ŚWIĘTA ZA PASEM
- ZIMOWE ZABAWY
Wiersz: Bałwanek
Lepią, lepią od ranka
przedszkolaki bałwanka.
Doczepiły mu węgielki
i z marchewki nochal wielki.
„Witaj, witaj, gościu biały,
zostań z nami przez rok cały!”
„Moje dzieci kochane –
odpowiada bałwanek –
kiedy przyjdzie ciepła pora,
muszę płynąć do jeziora”.
„A więc pięknie cię prosimy:
Zostań choć do końca zimy!”
Piosenka: Już blisko kolęda
Gdy w pokoju wyrośnie choinka,
łańcuszkami, bombkami zaświeci.
Ref.: To znaczy, że już święta,
że już blisko kolęda,
że Mikołaj przyjedzie do dzieci,
hej, kolęda, kolęda.
Gdy opłatek już leży na stole,
pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.
Ref.: To znaczy, że już święta,
że już blisko kolęda,
że Mikołaj przyjedzie do ciebie,
hej, kolęda, kolęda.
Gdy upieką się słodkie makowce,
i głos dzwonka z daleka zawoła.
Ref.: To znaczy, że już święta,
że już blisko kolęda,
że za drzwiami już stoi Mikołaj,
hej, kolęda, kolęda.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC LISTOPAD
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości do ojczyzny. Zapoznanie z najważniejszymi świętami narodowymi, doskonalenie umiejętności współpracy.
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przypomnienie hymnu państwowego, doskonalenie pamięci.
- Utrwalenie nazw części ciała, rozróżnianie prawej i lewej strony, przeliczanie części ciała, kształtowanie szybkiej reakcji na sygnał słowny.
- Opisywanie różnic w wyglądzie, nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, rozwijanie umiejętności obserwacji i analizy, kształtowanie umiejętności myślenia twórczego.
- Poznanie charakterystycznych dla zimy zjawisk w przyrodzie, rozwijanie zdolności werbalnego i niewerbalnego wyrażania emocji, wzmacnianie empatii dla zwierząt mieszkających w lesie.
- Rozwijanie umiejętności obserwacji i porównywania zwierząt, wspieranie umiejętności koncentracji uwagi na zajęciach, rozwijanie motoryki dużej w trakcie zabaw ruchowych.
- Rozwijanie empatii i chęci zrozumienia potrzeb innych osób. Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, rozwijanie umiejętności refleksji nad własnym zachowaniem.
Oferty tematyczne:
- MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
- JA I MOJE CIAŁO
- PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
- CZYŃMY DOBRO
Wiersz: Dzień Jeża
Tupie, tupie jeż,
idzie w poprzek drogi.
Spotkasz go dziś też,
popatrz tu pod nogi.
Dokąd on tak wolno zmierza,
oto jest zagadka,
trzeba o to spytać jeża
i małego Tadka.
Bo ten Tadek, choć tak mały,
jeżów zna zwyczaje,
zrobił dla nich ogród cały,
jeż więc tu zostaje.
Piosenka: A to jeż
Taki las, taki las, wielki, że aż strach!
Z rudych drzew ściany ma, z rudych liści dach!
W lesie szmer, w lesie szum, coś tam stuka wciąż
Może to dziki smok, może wielki wąż?
Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach,
toczy się jak kulka całe w liści piórkach!
Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach,
idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie!
Biegnę więc, biegnę więc, biegnę ile tchu,
może tam schowam się, może lepiej tu?
Wkoło szmer, wkoło szum, coś tam stuka wciąż,
coś jest tuż obok mnie, czy to smok czy wąż?
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
- Zdobywanie wiedzy na temat reguł społecznych dotyczących obcowania ze światem roślin i zwierząt. Kształtowanie postawy szacunku do świata przyrody.
- Rozwijanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt leśnych.
- Kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk atmosferycznych. Zapoznanie z rodzajami pogody. Doskonalenie umiejętności występowania na forum grupy.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania warzyw i owoców. Utrwalenie wiedzy na temat jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy.
- Kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych sytuacjach, rozwijanie spostrzegawczości.
- Kształtowanie umiejętności opisu, zapoznanie z terminem „drzewo genealogiczne”, nauka dbałości o szacunek względem innych i kulturę wypowiedzi.
Oferty tematyczne:
- Zwierzęta jesienią
- Pogoda w kratkę
- Zdrowie na talerzu
- Bajkostwory i potwory
- Album rodzinny
Wiersz: Wiewiórki
Wiewiórki młode dwie
Na sośnie się spotkały:
„Jak pani spędza dnie?
Co robi przez dzień cały?”
„Ja skaczę cały dzień,
Ciesząc się ciepłym słonkiem,
Lub śpię zaszyta w cień
Nakrywszy się ogonkiem”.
„A, proszę pani, ja
Gromadzę wciąż zapasy
Na czas, gdy zima zła
Pokryje śniegiem lasy”.
Piosenka: Jesienny spacer
Ref. Jak dobrze spacerować
po parku, czy po lesie.
Gdy liście kolorowe
nam mówią, że już jesień.
Aparat mam gotowy,
by zacząć w każdej chwili
fotograficzne łowy
i spacer nam umilić.
Słyszysz? Dzięcioł w drzewo puka.
W dali pohukuje sowa.
Rudy lis jedzenia szuka
i w zaroślach już się chowa.
Gdy przez las idziemy w ciszy,
to i wilk zawyje może.
Szary zając go usłyszy,
szybko schowa się w swej norze.
Popatrz tam, wiewiórka ruda
macha nam puszystą kitą.
Do swej dziupli znosi cuda!
Ma spiżarnię znakomitą.
....................................................................................................................................................
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH NA MIESIĄC WRZESIEŃ
- Zwiększanie kompetencji plastycznych, kształcenie umiejętności posługiwania się przyborami do rysowania, pogłębianie poczucia jedności z grupą przedszkolną.
- Ustalanie norm i zasad funkcjonowania grupy, rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości.
- Poszerzanie słownika czynnego, konstruowanie poprawnych gramatycznie wypowiedzi, wyrażanie szacunku do osób z najbliższego otoczenia.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wyrazowej, nabywanie umiejętności językowych, budowanie poczucia odwagi w wypowiadaniu się.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i ubieranie się odpowiednie do pogody, kształcenie umiejętności regulacji emocji, uświadamianie oddziaływania piękna jesiennej przyrody na samopoczucie.
- Przygotowanie do bezpiecznego i samodzielnego poruszania się po drodze, dostrzeganie zagrożeń wynikających z nieumiejętności odczytywania znaków, rozumienie konieczności zapamiętania zasad obowiązujących na drodze.
- Poszerzanie doświadczeń sensorycznych związanych z bogactwem jesiennej przyrody, kształcenie świadomości dotyczącej wpływu owoców na zdrowie człowieka, rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia człowieka.
Oferty tematyczne:
- Witamy po wakacjach!
- Wokół nas
- Nasze pasje
- Jesień w naszej okolicy
Wiersz: Nieśmiały Tomek
W naszym przedszkolu jest Tomek mały,
Grzeczny i miły, ale nieśmiały.
On zawsze stoi troszeczkę z boku,
Patrzy, jak dzieci bawią się wokół.
Nie ma śmiałości pani zapytać,
Jak kreślić równo szlaczki w zeszytach.
Nie ma śmiałości podejść do szafki
I wziąć z niej książki albo zabawki.
Ja zawsze biorę Tomka za rękę,
Siadamy wspólnie na sofie miękkiej
I budujemy z klocków garaże...
Lub na plac zabaw idziemy razem.
Piosenka: Wrzesień-przedszkolak
Do przedszkola idzie Wrzesień,
żeby zostać przedszkolakiem,
a za Wrześniem biegną dzieci:
czekaj na nas, nie bądź taki!
Maszeruje razem z dziećmi,
ręka w rękę, noga w nogę,
wszystkim wkoło opowiada:
przedszkolakiem zostać mogę!
Ref.
Do przedszkola, do przedszkola,
do zabawek i książeczek,
do piosenek i wierszyków,
tu przyjaciół też znajdziecie.
Pani wita ich przed salą
i z uśmiechem drzwi otwiera.
W samą porę, miły Wrześniu,
już zostaniesz z nami teraz.
Ma swój znaczek, szafkę w szatni
i humorek doskonały,
zna trzy słowa czarodziejskie,
z każdej cieszy się pochwały