Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Przedszkole Samorządowe w
Mieszkowicach
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Pszczółki

ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE

DLA DZIECI 3,4-LETNICH NA MIESIĄC KWIECIEŃ

  • Wdrażanie do zgodnej zabawy, używania zwrotów grzecznościowych
  • Omówienie czynności związanych z zachowaniem higieny i estetycznego wyglądu
  • Poznanie legendy powstania miasta Mieszkowice, herbu i ważniejszych miejsc.
  • Poznanie zwierząt gospodarskich i domowych;
  • Poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt;
  • Poznanie tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi;
  • Zachęcanie do czynnego udziału w przygotowaniach do świąt;
  • Zachęcanie do częstszych spacerów na świeżym powietrzu;
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych;
  • Poznanie sposobów dbania o planetę;
  • Wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z tematem.

 

Oferty tematyczne:

  1. Poznajemy Mieszkowice.
  2. Zwierzęta w gospodarstwie i w domu.
  3. Przyszła do nas Wielkanoc.
  4. Dbamy o Ziemię.

 

Wiersz „Moje miasteczko”

To małe kółeczko to moje miasteczko,

W tym mieście mój dom, w tym domu mój kąt.

I tam na kanapie przyglądam się mapie,

To małe kółeczko to moje miasteczko.

 

Piosenka: „Moja planeta”- M. Jeżowska

  1. Moja planeta jest całkiem nie z tej ziemi

Moja planeta nie ma ceny

Moja planeta jest rano niewyspana

Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama

Moja planeta nie spadła tu z księżyca

Moja planeta to tajemnica

Moja planeta raz zimna raz przegrzana

Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama

 

Ref. SOS - to Ziemia woła ludzi

Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić

SOS - ratujmy siebie sami

SOS - do siebie wysyłamy

  1. Moja planeta miłości się nie boi

Moja planeta broń rozbroi

Moja planeta zna dobre obyczaje

Moja planeta nam wszystkim dłoń podaje

REF. SOS - to Ziemia woła ludzi…

  1. Tak to prawda

Ziemia była cierpliwa

Ale teraz musi

Teraz musi być żywa

Ref. SOS - to Ziemia woła ludzi…

PLAN WYNIKOWY PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC marzec

 

ZADANIA WYCHOWAWCZE:

 

I.Poznanie cech przedwiośnia–coraz dłuższe dni, wyższa temperatura powietrza, pierwsze wiosenne kwiaty,itd.

II.Wysiew nasion do pojemników. Poznanie warunków sprzyjających rozwojowi roślin: woda, światło, ziemia.

III.Obserwacja wysianych roślin. Kształtowanie nawyku podlewania roślin.

IV.Zapoznanie z wyglądem i nazwami wybranych kwiatów wiosennych.

V.Zapoznanie z wyglądem i nazwami wybranych ptaków przylatujących wiosną do Polski.

VI. Zapoznanie z pracą ekspedientki. Poznanie różnych sklepów.

VII.Słuchanie utworów literackich, odpowiadanie na pytania dotyczące ich treści.

VIII. Doskonalenie mowy komunikatywnej, poprawnej pod względem gramatycznym.

 

OFERTY TEMATYCZNE:

 

1.Ogródek w naszej sali-2 tygodnie

2.Już idzie wiosna

3.Znamy różne sklepy

 

 

Jestem sobie ogrodniczka”-piosenka

1.Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.


Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.


2.Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki./
Ref:

 

 

 

 

Na parapecie”-wiersz


Na parapecie skrzynek bez liku,

trochę nasionek, trochę słoików.

Każdy przedszkolak sadzi i sieje,

i co dzień patrzy, co się tam dzieje.

Pilnuje, żeby nie były suche,

a potem zbiera szczypior, rzeżuchę.

Myje i sieka na kanapeczki

zdrowe roślinki z własnej grządeczki.

 

 

ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE

DLA DZIECI 3,4-LETNICH NA MIESIĄC LUTY

  • Rozumienie konieczności kulturalnego zachowania się,
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy, używania zwrotów grzecznościowych
  • Omówienie czynności związanych z zachowaniem higieny i estetycznego wyglądu
  • Rozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt zimą
  • Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku, Sarna, dzik, jeleń- nazwa, wygląd, sposób  odżywiania się poruszania,
  • Obserwowanie ptaków gromadzących się w karmniku
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych

 

Oferty tematyczne:

  1. Umiem wiele zrobić sam.
  2. Zwierzęta są głodne.

 

Wiersz „Zima w lesie” autor: Bożena Forma

  1. W samym środku lasu

zima zamieszkała.

Drzewa, krzewy śniegiem

w nocy przysypała.

 

  1. W puchowej pierzynie

las bieleje cały.

Martwią się zwierzęta:

jak zimę przetrwamy?

 

  1. Niech ludzie usłyszą,

o pomoc wołamy!

Zimą pożywienia

bardzo mało mamy.

 

Piosenka: „Ptasi bar”

1. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar,

ptasi bar, w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.

Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:

„Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!”

 

Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień.

Można dostać tu śniadanko i obiadek też.

Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.

Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak, tak!

 

2. W ptasim barze pełno gości,

dziobią tu, dziobią tam, ziarno,

chlebek i słodkości dla nich mam.

Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.

Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

 

3. Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,

lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.

I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny zimy znak,

zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZEJ
 i DYDAKTYCZNEJ

MIESIĄC STYCZEŃ

ZAMIERZENIA:

I. Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku.

II. Rozumienie konieczności zabezpieczania się przed śniegiem
i mrozem.

III. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu
w okresie zimy.

IV. Kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny, okazywanie szacunku osobom starszym. Określanie więzów łączących dziadków z rodzicami.

V. Czerpanie radości z przygotowywania i wręczania upominków bliskim osobom.

 

BLOKI TEMATYCZNE:

1. Zima

2.Babcia i dziadek to rodzice moich rodziców

 

WIERSZ:

 

„Życzenia dla babci i dziadka”

 

Dziś dla babci słońce mamy

I całuski dla dziadziusia.

Dziś życzenia wnuczek składa

I piosenki śpiewa wnusia.

Aby babcia i dziadunio

w zdrowiu długo żyli.

Aby uśmiech dla nas mieli

w każdej wolnej chwili.

 

PIOSENKA:

„Babciu, droga babciu”

 

Babciu, droga babciu, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My tupiemy - tup, tup, tup,

teraz babciu Ty to zrób!

 

Babciu, droga babciu, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My skaczemy - raz, dwa, trzy,

teraz babciu podskocz Ty!

 

Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My klaszczemy - raz, dwa, trzy,

teraz dziadku zrób to Ty!

 

Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My całuski damy Ci,

teraz dziadku daj nam Ty!

 

ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE

DLA DZIECI 3,4-LETNICH NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

  • Doskonalenie samodzielności poprzez codzienne ćwiczenie zwłaszcza ubierania i rozbierania się;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez aktywne uczestnictwo w grach i zabawach ruchowych;
  • Poznanie zasad właściwego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych;
  • Kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z prądu;
  • Poznanie zwyczajów i tradycji związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia;
  • Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez uczestnictwo w przygotowaniach do świąt Bożego Narodzenia oraz obecność bliskich osób;
  • Prowadzenie rozmów związanych z aktualnymi wydarzeniami.

 

 

Oferty tematyczne:

  1. Urządzenia elektryczne.
  2. Już Boże Narodzenie.

 

Wiersz „​Spotkanie z choinką” B. Lewandowska

 

Wczoraj rosłaś na polanie,

dzisiaj przyszłaś do nas.

Jakie miłe to spotkanie,

choinko zielona!

 

Jeszcze między gałązkami

został świergot ptaków….

Teraz my ci zaśpiewamy,

Słuchaj przedszkolaków!

 

Powiesimy świecidełka

i wydmuszki z jajek,

żebyś była taka piękna,

jak królewna z bajek.

 

 

Piosenka: „Zima, zima, zima

Zima, zima, zima - pada, pada śnieg

Jadę, jadę w świat sankami

Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń.......

 

Jaka pyszna sanna - parska raźno koń

Śnieg rozbija kopytkami

Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń.......

 

Zasypane pola - w śniegu cały świat

Biała droga hen przed nami

Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń.......

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ  NA  MIESIĄC

LISTOPAD

I. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią-zmiana koloru i opadanie liści

II. Poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych
i iglastych oraz ich owoców.

III. Rozbudzanie zainteresowania historią Polski.

IV. Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej - przybliżenie symboli narodowych.

V. Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni.

VI. Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych.

VII. Poznanie  zasad bezpiecznego zachowania  w czasie burzy.

 

TEMATY TYGODNIOWE:

1. Jesień w parku.

2. Jestem małym patriotą.

3. Wieje i pada.

piosenka:  

PAN LISTOPAD

(muz. K.Kwiatkowska, sł.Z.Holska-Albekier)

 

1.Pan Listopad gra na basie

Dylu dylu bum
Na jesiennym graniu zna się
Trawką dotknął strun

 

Ref./Wesoło gra muzyka,

Pada deszcz

Świerszcz za kominem cyka
Tańcz gdy chcesz.

 

2. Pan Listopad gra na bębnie

Bara bara bam
Z deszczem puka, równo pięknie

koncert daje nam/Ref.

 

3.Pan Listopad gra na flecie

fiju, fiju, fiu
Z liści złotych ma berecik

a kubraczek z nut/Ref.

 

wiersz:

„Barwy ojczyste” Cz. Janczarski

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,

A na tej fladze, biel i czerwień.

Czerwień to miłość,

Biel serce czyste,

Piękne są nasze barwy ojczyste.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE

DLA DZIECI 3,4-LETNICH NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

 

  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku;
  • rozpoznawanie i nazywanie warzyw, zachęcanie do zjadania surowych warzyw, będących źródłem witamin;
  • zapoznanie z nowym środowiskiem przyrodniczym- las;
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie;
  • poznanie zwierząt, które zapadają w sen zimowy.

 

 

 

TEMATY:

  1. Jesień daje nam warzywa.
  2. Grzyby.
  3. Zwierzęta szykują się do zimy.

 

PIOSENKA: „Duszki leśne”

słowa: D. Gellner muzyka: A.Pałac

 

  1. Żyją w lesie małe duszki,

 które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki

 i do pracy zapał wielki.

REF.. Duszki, duszki, duszki leśne
wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.

2. Piorą liście, myją szyszki,
aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.

REF. Duszki, duszki, duszki leśne…

Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce,
grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!

REF. Duszki, duszki, duszki leśne..

 

 

WIERSZ:  L. Miklaszewski „NA LEŚNEJ POLANIE”

 

W naszym lesie na polanie

wielkie dzisiaj zamieszanie.

Był tu chyba wróg przyrody

i narobił wiele szkody.

 

Krzaczek płacze, ptak nie śpiewa,

połamane wszystkie drzewa.

Ławka nie ma jednej deski,

koło ławki były pieski.

 

Siatki, puszki i papiery,

i butelki leżą cztery.

Każde dziecko koszyk niesie,

zaraz czysto będzie w lesie.

 

Tak bym chciała żyć na świecie,

w którym śmieci nie znajdziecie.

Kosze służą na odpadki,

pamiętajcie o tym dziatki.

...........................................................................................................................................

ZAMIERZENIA  OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3-4 - LETNICH  NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

  • Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie.
  • Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu.
  • Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola (sala, ogród).
  • Wdrażanie do sprzątania zabawek po skończonej zabawie. Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki.
  • Przestrzeganie zasad bezpiecznego korzystania z zabawek ogrodowych.
  • Rozumienie, że inni mają takie samo prawo do uczestnictwa w zabawach i korzystania z zabawek.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
  • Rozpoznawanie i nazywanie owoców (jabłka, gruszki, śliwki).
  • Rozumienie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia.