ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 6 - LETNICH NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
- Doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej.
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- Rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- Rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa.
- Aktywnie uczestniczy w poznawaniu przyrody jesienią, obserwuje i nazywa oznaki jesieni.
- Zdobywanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią,
- Wyjaśnianie zjawiska usychania liści;
- Wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste;
- Poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i grzybów niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy);
- Wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- Opowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- Budzenie zainteresowania literami rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
- Odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- Nazywanie figur geometrycznych;
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Oferty Tematyczne
- Idzie jesień…przez ogród i sad
- Idzie jesień… do zwierząt
- Skąd mamy te produkty?
- Idzie jesień… z deszczem
PIOSENKA
„Dary jesieni”
1. Jesień już się rozgościła w sadzie i w ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie. (bis)
2. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać przecież trzeba.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)
3. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)
WIERSZ
„Jesienna muzyka” - Iwony Róży Salach
Wkoło dźwięki jesienne,
rozmarzone i senne.
W parku idę alejkami,
a tu liście pod nogami
szur, szur, szur.
Czasem jesień kropi deszczem,
czasem nam ulewę ześle,
kap, kap, kap.
Wietrzyk w polu zgina drzewo
trochę w prawo, trochę w lewo –
wiu, wiu, wiu.
Uciekają z kraju ptaki,
wznosząc pisk żałosny taki:
pi, pi, pi.
Wrony, wróble pozostały,
czyniąc jazgot na park cały:
kra, kra, kra.
A jak chodzę, spaceruję,
miękkie błoto rozdeptuję
klap, klap, klap.
.................................................................................................................
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 6 - LETNICH NA MIESIĄC WRZESIEŃ
- Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, równe traktowanie wszystkich kolegów.
- Aktywnie uczestniczy w ustalaniu kodeksu grupowego.
- Doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej.
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię,
- Orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- Rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- Rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa.
- Aktywnie uczestniczy w poznawaniu przyrody jesienią, obserwuje i nazywa oznaki jesieni.
- Wyjaśnianie zjawiska usychania liści;
- Wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste;
- Poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i grzybów niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy);
Oferty Tematyczne
- To jestem ja
- Nasz kodeks grupowy
- Moja droga do przedszkola
- Idzie jesień… przez las, park
Piosenka do nauki
„Wspomnienia z wakacji”
1. Choć wakacje się skończyły,
Chociaż minął wolny czas,
Mamy tyle wspomnień,
Tyle pięknych zdjęć
Z wczasów i wyjazdów,
Ze słonecznych miejsc.
Ref.: Gdzie góry wysokie,
Jezior srebrnych blask,
Gdzie morze błękitne,
Piasek złotych plaż.
Jest tyle pięknych miejsc,
Warto zwiedzić je
I wrócić kiedyś tam,
Za rok, czy za lat pięć.
2. Warto zwiedzić całą Polskę
Od Bałtyku aż do Tatr.
Poznać inne kraje,
Lecz pamiętać też –
Tam, gdzie babcia, dziadek
Jest przecudna wieś.
Wiersz do nauki
Oto ja”- M. Rybak
Oto ja przedszkolak mały,
Choć tak mały- doskonały.
Ma dwie nogi i dwie ręce,
Posłuchajcie- co ma więcej!
Dwoje oczu, nos i usta,
Szyję- na niej w grochy chusta.
Dwoje oczu, dwoje brwi,
Ma też włosy- wiesz i ty.
To jest prawda dobrze znana-
Ma dwie stopy, dwa kolana.
Dwa ramiona, plecy, brzuszek,
czasem stroi go fartuszek.
Jego dłonie i paluszki
z plasteliny lepią muszki.
A dwa łokcie, co wystają,
stolik często podpierają.
Wiedzą o tym wszystkie dzieci,
są rudzi, blondyni i bruneci.
Chudzi, grubi.
Duzi, mali.
Choć taki różni- to wspaniali.
Mają oczy ciemnie, jasne,
a ubranie luźne, ciasne.
Wszak na całym wielkim Świecie
Różnych ludzi odnajdziecie.