ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 6 - LETNICH NA MIESIĄC STYCZEŃ
- Rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy
- Zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara,
- Dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
- Wiązanie obuwia;
- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
- Samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- Poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku,
- Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku;
- Nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia;
- Tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- Rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska,
- utrwalenie wiadomości nt. życia zwierząt zimą oraz sposobów niesienia im pomocy;
- zapoznanie ze zwierzętami, które zamieszkują środowisko leśne i nie zapadają w sen zimowy;
- podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- Wskazywanie pokrewieństw w rodzinie,
- Wzbudzanie zainteresowania członkami najbliższej rodziny,
- Samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- Rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców).
- Rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawieniu się nowego dziecka;
- szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy;
- wspólne planowanie i przygotowywanie uroczystości na terenie przedszkola i poza nim;
- Układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
- Wzbogacanie wiedzy o balu karnawałowym,
- Zapoznanie z tradycjami karnawałowymi w Polsce i na świecie,
- Doskonalenie umiejętności manipulowania rekwizytem podczas zabawy z piosenką
Oferty Tematyczne
- Mijają dni, miesiące, lata...
- Zima i zwierzęta.
- Babcia i dziadek.
- Karnawał.
PIOSENKA
„Czasolot”
1. Gdy przyszliśmy do przedszkola, to był wrzesień.
To był wrzesień, a z nim jesień tak złota jak słońce.
Gdy wakacje się zbliżają, to jest czerwiec.
To jest czerwiec, a z nim lato gorące, pachnące.
A co potem, co będzie potem?
Polecimy sprawdzić to czasolotem!
Ref.: Czaso- czaso- czasolot to pojazd, co nie widać go.
Kiedy wsiadasz, wrzesień jest, jesieni start i lata stop!
Potem października bieg i bieg listopada.
Grudzień, styczeń niosą śnieg, zima bajki gada.
Wiosną marzec, kwiecień, maj i prawie koniec lotu.
Czerwiec niesie lata czar – wysiadka z czasolotu!
Lipiec – hop! Sierpień – prask!
I znów mamy września czas!
2. Kiedy przyszłam do przedszkola, byłam mała.
Taka mała, że pod stołem mieściłam się cała.
Gdy przyszedłem do przedszkola, byłem mały.
Taki mały, że pod krzesłem mieściłem się cały.
A co potem, co będzie potem?
Polecimy sprawdzić to czasolotem!
Ref.: Czaso-czaso-czasolot… (bis)
BABCIA I DZIADEK
Monika Czoik-Nowickiej
Drogi Dziadku, tak się cieszę, że takiego dziadka mam.
Z Tobą zawsze łowię ryby, w gry planszowe chętnie gram.
Kiedy coś mi się popsuje, Ty narzędzi wyjmiesz stos.
Wszystko szybko zreperujesz, dzięki Tobie nie mam trosk.
Dziś święto Twoje, dziś Twój dzień, niech wszystkie troski odejdą w cień.
Bądź zdrowy i żyj mi sto lat, upiększając mój dziecięcy świat.
Droga Babciu, tak się cieszę, że ja taką babcię mam.
Za te wszystkie wspólne chwile, dziś laurkę Tobie dam.
Z Tobą zawsze jest wesoło, lubię, gdy się spotykamy, na wycieczkach rowerowych okolice podziwiamy.
Dziś święto Twoje, dziś Twój dzień, niech wszystkie troski odejdą w cień.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 6 - LETNICH NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
- Doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
- Porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- Zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- Samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- Obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania;
- Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku;
- Nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia;
- Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne;
- Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie;
- Poznawanie charakterystycznych oznak zimy: krótkie dni, niska temperatura.
- Zapoznanie z nazwami żywiołów,
- Wyjaśnienie pojęcia bogata wyobraźnia.
- Utrwalanie wypowiadania się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- Zapoznanie z tradycyjnymi wypiekami świątecznymi,
- Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- Poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych.
- Odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby;
- Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- Odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- Tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
Oferty Tematyczne
- Idzie zima ze śniegiem
- Planeta Fantazja
- Idą święta
PIOSENKA
„List do zimy”
1. Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.
Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.
A my tego białego śniegu mamy już dość!
Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!
Ref.: Szanowna zimo, to nasze prośby:
by śnieg niebieski był i miał czekolady smak,
i by go można zjadać jak lody,
i by tych lodów nigdy nam nie było brak!
A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,
to żeby miał smak cukrowej waty!
2. Przeczytała list zima i odpisała tak:
Drogie dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak
sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.
Więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!
Ref.: Szanowna zimo…
3. Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,
w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!
I wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,
śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…
Ref.: Szanowna zimo…
WIERSZ
„Pracowita zima” - Krystyna Datkun Czerniak
Zima, zima biała, drogi zasypała.
Z chmury śnieg prószy, mróz szczypie w uszy.
Wszystko ubielone, śniegiem przyprószone.
Lód lśni już na rzekach,
a zima narzeka: – Tyle pracy jeszcze mam!
Czy ja sobie radę dam?
Gdy już wszystko pobieliła,
wodę w rzekach zamroziła, zaprosiła dzieci w koło:
– Śniegiem bawcie się wesoło!
Zróbcie śnieżki i bałwanki. I na górkę! I na sanki!
Rzekła jeszcze: – I niech każde z was pamięta!
Najważniejsza w zimie sprawa to bezpieczna jest zabawa.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 6 - LETNICH NA MIESIĄC LISTOPAD
- Doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej.
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- Rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- Rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa.
- Sprawne reagowanie na sygnały – słowne i muzyczne,
- Rozwijanie sprawności manualnych,
- Poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych,
- Poznawanie zwyczajów kotów i psów,
- Rozwijanie narządów artykulacyjnych,
- Ćwiczenia drobnych ruchów rąk,
- utrwalanie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu.
- Uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu.
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji związanych ze wspólnym przeżywaniem święta narodowego.
- Nazywanie wybranych symboli związanych z regionami Polski, ukrytych w podaniach, legendach.
- Nabywanie wzorców pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich.
- Kształtowanie umiejętności orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętności wskazywania własnej miejscowości.
- Wdrażanie do panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie, w grze.
- Uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby.
- Utrwalanie poznanych praw dziecka.
- Przybliżanie zjawiska przewodnictwa cieplnego.
- Poznawanie materiałów, które przewodzą ciepło,
- Zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka.
Oferty Tematyczne
- Moja rodzina, mój dom
- Co powinienem wiedzieć o Polsce?
- Moje prawa i obowiązki
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- Jak wyglądał świat przed milionami lat?
PIOSENKA
„To jest Polska”
1. Polska to kraj nad rzeką Wisłą.
Od morza Bałtyk aż do Tatr.
A gdy ktoś spyta o moją Polskę,
to ja odpowiem tak:
Ref.: Poznasz tu legendy najdziwniejsze.
Poznasz tutaj wiersze najpiękniejsze.
I Polaków bardzo znanych
oraz władców bardzo dawnych.
Zjesz potrawy z różnych regionów.
Posłuchasz polskiej muzyki tonów.
Zobaczysz piękne i kolorowe
dawne ubrania – stroje ludowe.
To jest Polska nasza.
Poznaj mnie! – zaprasza.
To jest Polska nasza.
Poznaj mnie! – zaprasza.
2. Ja mieszkam tu, w tym pięknym kraju.
Od gór do morza drogę znam.
Więc o tej Polsce i o jej skarbach
chcę opowiedzieć wam.
Ref.: Poznasz tu legendy…
WIERSZ
„Barwy ojczyste” Czesław Janczarski
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
A na tej fladze, biel i czerwień,
Czerwień to miłość,
Biel serce czyste,
Piękne są nasze barwy ojczyste.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 6 - LETNICH NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
- Doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej.
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- Rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- Rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa.
- Aktywnie uczestniczy w poznawaniu przyrody jesienią, obserwuje i nazywa oznaki jesieni.
- Zdobywanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią,
- Wyjaśnianie zjawiska usychania liści;
- Wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste;
- Poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i grzybów niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy);
- Wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- Opowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- Budzenie zainteresowania literami rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
- Odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- Nazywanie figur geometrycznych;
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Oferty Tematyczne
- Idzie jesień…przez ogród i sad
- Idzie jesień… do zwierząt
- Skąd mamy te produkty?
- Idzie jesień… z deszczem
PIOSENKA
„Dary jesieni”
1. Jesień już się rozgościła w sadzie i w ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie. (bis)
2. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać przecież trzeba.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)
3. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)
WIERSZ
„Jesienna muzyka” - Iwony Róży Salach
Wkoło dźwięki jesienne,
rozmarzone i senne.
W parku idę alejkami,
a tu liście pod nogami
szur, szur, szur.
Czasem jesień kropi deszczem,
czasem nam ulewę ześle,
kap, kap, kap.
Wietrzyk w polu zgina drzewo
trochę w prawo, trochę w lewo –
wiu, wiu, wiu.
Uciekają z kraju ptaki,
wznosząc pisk żałosny taki:
pi, pi, pi.
Wrony, wróble pozostały,
czyniąc jazgot na park cały:
kra, kra, kra.
A jak chodzę, spaceruję,
miękkie błoto rozdeptuję
klap, klap, klap.
.................................................................................................................
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 6 - LETNICH NA MIESIĄC WRZESIEŃ
- Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, równe traktowanie wszystkich kolegów.
- Aktywnie uczestniczy w ustalaniu kodeksu grupowego.
- Doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej.
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię,
- Orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- Rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- Rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa.
- Aktywnie uczestniczy w poznawaniu przyrody jesienią, obserwuje i nazywa oznaki jesieni.
- Wyjaśnianie zjawiska usychania liści;
- Wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste;
- Poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i grzybów niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy);
Oferty Tematyczne
- To jestem ja
- Nasz kodeks grupowy
- Moja droga do przedszkola
- Idzie jesień… przez las, park
Piosenka do nauki
„Wspomnienia z wakacji”
1. Choć wakacje się skończyły,
Chociaż minął wolny czas,
Mamy tyle wspomnień,
Tyle pięknych zdjęć
Z wczasów i wyjazdów,
Ze słonecznych miejsc.
Ref.: Gdzie góry wysokie,
Jezior srebrnych blask,
Gdzie morze błękitne,
Piasek złotych plaż.
Jest tyle pięknych miejsc,
Warto zwiedzić je
I wrócić kiedyś tam,
Za rok, czy za lat pięć.
2. Warto zwiedzić całą Polskę
Od Bałtyku aż do Tatr.
Poznać inne kraje,
Lecz pamiętać też –
Tam, gdzie babcia, dziadek
Jest przecudna wieś.
Wiersz do nauki
Oto ja”- M. Rybak
Oto ja przedszkolak mały,
Choć tak mały- doskonały.
Ma dwie nogi i dwie ręce,
Posłuchajcie- co ma więcej!
Dwoje oczu, nos i usta,
Szyję- na niej w grochy chusta.
Dwoje oczu, dwoje brwi,
Ma też włosy- wiesz i ty.
To jest prawda dobrze znana-
Ma dwie stopy, dwa kolana.
Dwa ramiona, plecy, brzuszek,
czasem stroi go fartuszek.
Jego dłonie i paluszki
z plasteliny lepią muszki.
A dwa łokcie, co wystają,
stolik często podpierają.
Wiedzą o tym wszystkie dzieci,
są rudzi, blondyni i bruneci.
Chudzi, grubi.
Duzi, mali.
Choć taki różni- to wspaniali.
Mają oczy ciemnie, jasne,
a ubranie luźne, ciasne.
Wszak na całym wielkim Świecie
Różnych ludzi odnajdziecie.