ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 -LETNICH NA MIESIĄC KWIECIEŃ:
- poznanie ciekawostek na temat fig, badanie sensoryczne owocu, doskonalenie umiejętności kodowania i dekodowania, rozwijanie sprawności ruchowej,
- wyjaśnienie różnicy między kawiarnią a restauracją, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, rozwijanie umiejętności analizy głoskowej,
- poznanie ciekawostek na temat czekolady, rozwijanie umiejętności dodawania, odejmowania, przeliczania, rozwijanie umiejętności manualnych, doskonalenie sprawności ruchowej, kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych,
- zapoznanie z piramidą zdrowego żywienia i talerzem zdrowego żywienia, doskonalenie umiejętności klasyfikowania produktów spożywczych, rozwijanie zmysłu smaku oraz dotyku, kształtowanie nawyków żywieniowych,
- zapoznanie z pojęciem „troska o planetę”, kształtowanie poczucia jedności ze środowiskiem, rozwijanie wrażliwości na otaczający świat,
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „ł, Ł”, doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, poszerzanie doświadczeń językowych, utrwalanie prawidłowych nawyków ekologicznych,
- zapoznanie z pojęciami „segregowanie odpadów” i „recykling”, kształtowanie umiejętności klasyfikowania odpadów, uświadamianie konieczności segregowania odpadów i wagi recyklingu dla planety,
- zapoznanie ze znaczeniem wody i energii elektrycznej w życiu człowieka i planety, doskonalenie praktycznych umiejętności oszczędzania wody i energii, rozwijanie umiejętności dostrzegania wartości otoczenia przyrodniczego,
- zapoznanie z pojęciem „symbol życia”, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków, rozwijanie postawy badacza,
- utrwalenie znajomości tradycji i zwyczajów związanych z Wielkanocą, doskonalenie umiejętności analizy głoskowej,
- utrwalenie wiadomości na temat życia i pracy na wsi, doskonalenie umiejętności kodowania, rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni, kształtowanie umiejętności współpracy,
- utrwalenie znajomości nazw zwierząt z wiejskiego podwórka (samców, samic i potomstwa), poszerzanie wiadomości o mleku, rozwijanie sprawności ruchowej, rozwijanie postawy badacza, kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta,
- zapoznanie z zawodami związanymi z powstawaniem książki, doskonalenie umiejętności wyrażania się pełnymi zdaniami, rozwijanie świadomości zawodowej i konieczności współpracy wielu osób w procesie powstawania książki,
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na podaną cechę oraz kierunki w przestrzeni, kształtowanie umiejętności dostrzegania cech wspólnych przedmiotów, utrwalanie znajomości zasad obowiązujących czytelnika,
- zdobywanie nowych doświadczeń podczas eksperymentowania z papierem, poszerzanie wiedzy dotyczącej etapów powstawania papieru, nabywanie szacunku do świata przyrody,
OFERTY TEMATYCZNE:
- Jem zdrowo
- Z kurnika do koszyka
- Odpowiedzialni za planetę
- Książka, moja przyjaciółka
Wiersz: „ Zające”
Jesteśmy zające
lubimy skakać po łące.
Nasze danie ulubione
na grządce posadzone.
Kochamy marchewkę
i liście sałaty.
Wiemy, co zdrowe
w co warzywa bogate.
Uszy nasze długie
dają nam sygnały
Czy ktoś nie nadchodzi
byśmy się schowały.
Lubimy też skakać
długie nasze skoki
Co najmniej jak tata
robi wielkie kroki.
Zapraszamy na wyścigi
uciekamy przed myśliwym.
Medal złoty mamy w skokach
poskacz, jeśli jest ochota.
Piosenka -Święta Wielkanocne
1. Słońce złote jak pisanka
na błękitnym niebie
zaświeciło od poranka
dla mnie i dla ciebie.
Bo… bo… to…
Ref.: Święta Wielkanocne,
zielenią się drzewa.
Już bociany powróciły,
szpak o wiośnie śpiewa. /× 2
2. Weźmy kolorowe farby,
pomalujmy jajka.
Niech pisanki lśnią w koszyku,
wielkanocna bajka.
Bo… bo… to…
Ref.: Święta Wielkanocne…
3. I kurczaczki, i baranki
do koszyczka damy.
Niech nasz koszyk piękny będzie,
gdy na stół stawiamy.
Bo… bo… to…
Ref.: Święta Wielkanocne…
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - LETNICH NA MIESIĄC MARZEC
- Wzbogacanie słownictwa o przysłowie „W marcu jak w garncu”, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Rozwijanie wiedzy o ptakach zimujących w Polsce oraz wracających z ciepłych krajów, poszerzanie wiedzy na temat budzenia się zwierząt ze snu zimowego.
- Utrwalenie nazw i kolejności miesięcy oraz dni tygodnia, rozwijanie ekspresji tanecznej, rozwijanie samodzielności oraz cierpliwości podczas wykonywania prac technicznych.
- Utrwalenie wiedzy na temat uprawy i pielęgnacji roślin, rozwijanie pamięci, doskonalenie umiejętności odczytywania kodu, kształcenie wrażliwości na piękno przyrody wiosną.
- Zapoznanie z zasadami zachowania się podczas burzy i innych zjawisk przyrodniczych, poznanie pozytywnych i negatywnych skutków działania żywiołów, rozwijanie odpowiedzialnej postawy w sytuacji zagrożenia.
- Utrwalenie wiedzy na temat skarbów ziemi i ich wykorzystywania, rozwijanie umiejętności posługiwania się wagą oraz porównywania ciężkości przedmiotów, rozwijanie zmysłu dotyku.
- Nabywanie wiedzy na temat żywiołu ognia, poznanie znaków przeciwpożarowych.
- Poznanie właściwości powietrza, rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi i spostrzegawczości.
- Zapoznanie z pojęciami: „wstyd” i „trema” oraz ze sposobami radzenia sobie z tremą, kształtowanie ekspresji teatralnej i umiejętności wcielania się w rolę, rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji.
Oferty tematyczne:
- MARCOWA POGODA
- W WIOSENNYM OGRODZIE
- CZTERY ŻYWIOŁY
- W TEATRZE I KINIE
Wiersz: „Oznaki wiosny”
Żółte słoneczko na niebie się śmieje,
łagodny wietrzyk wesolutko wieje.
Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
deszczyk wiosenny zmarzłą ziemię rosi.
Ptaszki wróciły głośno ćwierkają,
wierzby puszyste bazie wypuszczają.
Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.
Piosenka: „Marcowe żaby”
Już wiosna na polach sadzi krokusy,
Zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.
Ref.: A żaby rechu – rech, żaby się cieszą,
Że ten marzec rechu – rech wszystko pomieszał.
Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna a tu śnieg.
Bo w marcu jak w garncu rechu – rech żabi śmiech.
- A deszczem umyte drzewa są czyste,
Na gałązkach już rosną kotki puszyste.
Ref.: A żaby..
- Na łące bociany głośno klekocą.
Rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą.
Ref.: A żaby...
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 -LETNICH NA MIESIĄC LUTY:
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt, doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, kształtowanie empatii wobec zwierząt, rozwijanie umiejętności matematycznych,
- poznanie obrazu graficznego głoski „p”, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych, kształtowanie postawy tolerancji wobec innych narodowości,
- poznanie liczby i cyfry 0, doskonalenie umiejętności matematycznych w zakresie porównywania ciężkości, posługiwania się wagą, przeliczania, dodawania i odejmowania,
- poznanie fauny poszczególnych kontynentów, poszerzanie wiedzy na temat zwierząt egzotycznych, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie postawy radości ze wspólnej zabawy,
- poznanie znaczenia zwrotu „oddać komuś serce”, kształtowanie umiejętności rozpoznawanie i nazywania uczuć i emocji, nabywanie umiejętności niewerbalnego wyrażania uczuć,
- poznanie obrazu graficznego głoski „s”, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych, kształtowanie postawy tolerancji wobec innych,
- rozwijanie aktywności twórczej, kształtowanie pozytywnego nastawienia do innych poprzez przygotowanie kartek walentynkowych, odczuwanie radości z samodzielnego wykonania pracy plastycznej,
- rozumienie znaczenia współpracy i kształtowanie umiejętności dzielenia się z innymi, kształtowanie umiejętności współpracy w zespole w trakcie zabaw grupowych, rozumienie potrzeby planowania i podziału pracy, kształtowanie szacunku do opinii innych,
- rozumienie opisów i funkcji różnych zawodów, rozwijanie umiejętności łączenia zawodu z narzędziami lub ubiorem, zachęcanie do dzielenia się opiniami na temat różnych zawodów, uczenie szacunku do pracy i zaciekawienia różnymi zawodami,
- poznanie liczby 10, kształtowanie umiejętności odtwarzania wzorów z figur, rozwijanie motoryki małej w trakcie zabaw konstrukcyjnych,
- rozwijanie zainteresowania historią, rozpoznawanie zmian w otoczeniu, rozwijanie umiejętności opowiadania, kształtowanie ciekawości odkrywania śladów przeszłości, wspieranie empatii,
- poznanie obrazu graficznego głoski „j”, doskonalenie słuchu fonematycznego, utrwalenie nazw dinozaurów i innych zwierząt,
- kształtowanie umiejętności kodowania, poznanie trójkąta jako figury geometrycznej, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozpoznanie gatunków zwierząt z epoki lodowcowej, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie postawy ciekawości i zainteresowania prehistorią,
OFERTY TEMATYCZNE:
- Zwierzęta egzotyczne
- W dawnych czasach
WIERSZ: W ZOO
W ZOO zwierzęta siedzą w klatkach:
są tygrysy w małych stadkach
i papuga kolorowa
oraz mądra bardzo sowa.
Paw się chwali swym ogonem:
macha w jedną, w drugą stronę,
a żyrafa, tak jak łania,
tu się kłania, tam się kłania.
PIOSENKA - Afryka Kongo
Wyruszamy do Afryki,
tam, gdzie lasy równikowe,
tam, gdzie rosną bananowce
oraz drzewa kauczukowe.
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Wyruszamy do Afryki.
Tam goryle i lamparty,
antylopy, nosorożce.
To naprawdę nie są żarty!
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Wyruszamy do Afryki,
wyruszamy na wakacje.
Zobaczymy wielkie drzewa,
baobaby i akacje.
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - LETNICH NA MIESIĄC STYCZEŃ
- Uświadamianie dzieciom znaczenia codziennej aktywności fizycznej i właściwego odżywiania dla zachowania zdrowia, przestrzeganie zasad fair play w grach sportowych.
- Dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu, tworzenie okazji do poznawania zależności w świecie przyrody, zachęcanie do eksperymentowania, odkrywania i wnioskowania, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.
- Dostrzeganie korzyści płynących z planowania czasu i właściwej organizacji, próby zrozumienia pojęcia upływającego czasu, doskonalenie umiejętności stosowania form grzecznościowych podczas składania życzeń.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami służącymi do pomiaru czasu, dostrzeganie regularności i następstwa dnia i nocy, tygodni, miesięcy oraz pór roku, rozwijanie wyobraźni przestrzennej podczas czynności konstrukcyjnych.
- Kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i okazywania serdeczności oraz miłości bliskim, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, utrwalenie pojęć związanych z wzajemnymi stosunkami rodzinnymi i nazw członków rodziny.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie i rozwijanie poczucia rytmu, poznanie tradycyjnych zabaw.
- Poznanie tradycji organizowania zabaw karnawałowych, doświadczanie przyjemności i radości ze wspólnej zabawy, rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
- Wzbogacenie wiadomości na temat karnawałowych zwyczajów, doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy taneczne przy muzyce klasycznej.
Oferty tematyczne:
- ZIMOWE ZABAWY
- NOWY ROK
- BABCIA I DZIADEK
- BAL W KARNAWALE
Wiersz: „ Dzień Babci, Dzień Dziadka” Wiesława Drabik
Kochana Babciu, Kochany Dziadku.
Chciałem Wam dzisiaj wręczyć po kwiatku.
No, ale w styczniu żadne nie rosną…
Później przyniosę, latem lub wiosną.
Dzisiaj przyjmijcie chociaż laurkę:
Dzięki za mamę! (za Waszą córkę),
za mego tatę (Waszego syna),
bo dzięki Wam jest moja Rodzina!
Bez Was nic nie wart byłby ten świat!
Babciu i Dziadku, żyj dwieście lat!
Piosenka: „ Dwa bałwanki”
-
- Dwa bałwanki się spotkały
I tak sobie narzekały
Stare garnki wciąż nosimy
O czapeczki poprosimy
Ref. Oj lala, oj lala
Kto bałwankom czapki da?
Oj lala, oj lala
Kto bałwankom czapki da?
-
- Dwa bałwanki się spotkały
I tak sobie narzekały
Robią z węgla nam guziki
Poprosimy o płaszczyki
Ref. Oj lala, oj lala
Kto bałwankom płaszcze da?
Oj lala, oj lala
Kto bałwankom płaszcze da?
-
- Dwa bałwanki się spotkały
I tak sobie narzekały
Na bosaka z zimna drżymy
O buciki poprosimy
Ref. Oj lala, oj lala
Kto bałwankom buty da?
Oj lala, oj lala
Kto bałwankom buty da?
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 -LETNICH NA MIESIĄC GRUDZIEŃ:
- kształtowanie umiejętności reagowania na potrzeby innych osób, zapoznanie z pojęciem bezinteresownego pomagania innym, kształtowanie empatii, życzliwości.
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „y, Y”, doskonalenie słuchu fonematycznego, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- doskonalenie umiejętności porównywania wielkości, rozwijanie umiejętności klasyfikowania obiektów, zapoznanie z pojęciami związanymi z wielkością: duży, mały, większy, mniejszy, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- kształtowanie umiejętności obserwowania i opisywania przyrody, rozwijanie zainteresowania naturą,
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi niewerbalnie,
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „k, K”, doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze sposobami komunikacji na odległość, wprowadzenie do poznania zasad obowiązujących podczas wysyłania wiadomości
- wprowadzenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z kupowaniem znaczków (liczba, cena, monety, banknoty), rozwijanie umiejętności liczenia, kształtowanie umiejętności kodowania, kształtowanie umiejętności społecznych w sytuacjach oficjalnych,
- kształtowanie postawy szacunku wobec tradycji świątecznych, kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej, ćwiczenie zgodnej i bezpiecznej zabawy w grupie
- kształtowanie umiejętności składania życzeń, zapoznanie z tradycyjnymi kolędami i pastorałkami, budowanie więzi rodzinnych
- zapoznanie z różnymi rodzajami drzew iglastych, doskonalenie umiejętności obserwacji drzew iglastych, rozwijanie umiejętności klasyfikowania, kształtowanie empatii wobec przyrody
- zapoznanie z kolędą, ćwiczenie motoryki małej podczas tworzenia ozdób świątecznych,
OFERTY TEMATYCZNE:
- Czyńmy dobro
- Odczytaj wiadomość
- Święta za pasem
WIERSZ : „Na złotym dywanie” D. Gellner
Choinko, choinko,
świąteczną masz minkę!
Łańcuszek wpleciony
w zieloną czuprynkę!
Stanęłaś w pokoju
na złotym dywanie
i cień twój iglasty
zatańczył na ścianie.
Usiądę przy tobie!
I podam ci rękę.
To nic,
że masz trochę
kłującą sukienkę!
Piosenka – A Mikołaj pędzi
I.Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach
Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
Święty Mikołaju bądź już wreszcie tutaj z nami
REF: A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
od domu do domu ciężką pracę ma.
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.
II. Święty Mikołaju my ci pomożemy
i wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy.
Potem pod choinką siądziesz razem z nami
też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami.
REF: A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
od domu do domu ciężką pracę ma.
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 -LETNICH NA MIESIĄC LISTOPAD
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości do ojczyzny. Zapoznanie z najważniejszymi świętami narodowymi, doskonalenie umiejętności współpracy.
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przypomnienie hymnu państwowego, doskonalenie pamięci.
- Kształtowanie umiejętności opisu, zapoznanie z terminem „drzewo genealogiczne”, nauka dbałości o szacunek względem innych i kulturę wypowiedzi.
- Utrwalenie nazw części ciała, rozróżnianie prawej i lewej strony, przeliczanie części ciała, kształtowanie szybkiej reakcji na sygnał słowny.
- Opisywanie różnic w wyglądzie, nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, rozwijanie umiejętności obserwacji i analizy, kształtowanie umiejętności myślenia twórczego.
- Poznanie charakterystycznych dla zimy zjawisk w przyrodzie, rozwijanie zdolności werbalnego i niewerbalnego wyrażania emocji, wzmacnianie empatii dla zwierząt mieszkających w lesie.
- Rozwijanie umiejętności obserwacji i porównywania zwierząt, wspieranie umiejętności koncentracji uwagi na zajęciach, rozwijanie motoryki dużej w trakcie zabaw ruchowych.
Oferty tematyczne:
- MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
- ALBUM RODZINNY
- JA I MOJE CIAŁO
- PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
Wiersz :
WŁADYSŁAW BEŁZA „Katechizm polskiego dziecka”
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Piosenka :
„Polak mały”
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały.
Kolor biały i czerwony dobrze znam,
polską flagę w domu mam./x2
I. W naszym pięknym kraju,
żyje się wspaniale.
Można tu zdobywać góry
i podziwiać morskie fale.
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały… /x2
II. Jak wygląda polski herb,
każdy dobrze wie.
To biały orzeł w złotej koronie
na czerwonym tle.
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały… /x2
Ole, Ole, Ole, Ole nasza Polsko kochamy Cię /x3
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały… /x2
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 -LETNICH NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
- propagowanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi, kształtowanie postawy szacunku wobec świata zwierząt,
- zapoznanie z obrazem graficznym litery „a, A”,
- wzbogacanie wiedzy o świecie przyrody,
- wprowadzenie liczby 1, doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia,
- poszerzanie wiedzy ogólnej na temat zwierząt,
- kształtowanie słuchu fonemowego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „m, M”,
- kształtowanie umiejętności tworzenia par i dwuelementowych zbiorów, zapoznanie z graficznym zapisem liczby 2,
- kształtowanie umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych,
- zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych, ro
- kształtowanie umiejętności głoskowania, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „t, T”,
- doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie,
- zapoznanie z graficznym zapisem liczby 3, kształtowanie umiejętności przeliczania, zapoznanie z monetami o wartości 1 zł i 2 zł,
- kształtowanie umiejętności wyróżniania podziemnych i nadziemnych części roślin, utrwalanie znajomości nazw jadalnych części roślin,
- kształtowanie umiejętności głoskowania,
- zapoznanie ze sposobem przygotowywania soku ze świeżych warzyw i owoców,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji i podawania ich nazw,
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „e, E”,
- kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 4,
- kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości,
- wzbogacanie wiedzy o zwierzętach, rozwijanie dziecięcej kreatywności,
OFERTY TEMATYCZNE:
- Zwierzęta jesienią
- Pogoda w kratkę
- Zdrowie na talerzu
- Bajkostwory i potwory
WIERSZ: Październik
W październiku, w październiku
Jabłek w sadzie jest bez liku,
Takie słodkie i rumiane
Wśród gałęzi pochowane.
W październiku, w październiku
Grzybów w lesie jest bez liku,
Tu pod świerkiem, tam pod sosną
Piękne grzyby sobie rosną.
W październiku, w październiku
Złotych liści jest bez liku,
Złote liście i kasztany…
Zrobię bukiet z nich dla mamy.
PIOSENKA : Ruda Wiewiórka
Ref:
Ruda wiewiórko, ruda wiewiórko
Wskaż mi proszę jeden raz
Gdzie orzeszki swoje masz.
1. Gdy wiewiórkę chcę zobaczyć
TO do parku idę sama
Ona czeka zawsze na mnie
Coś dobrego dla niej mam
Ref: Ruda wiewiórko, ruda wiewiórko
Wskaż mi proszę jeden raz
Gdzie orzeszki swoje masz.
2. Ta wiewiórka, ruda kitka
przyjacielem dzieci jest .
Bardzo zwinna, bardzo szybka,
widok jej wciąż bawi mnie.
Ref: Ruda wiewiórko, ruda wiewiórko
Wskaż mi proszę jeden raz
Gdzie orzeszki swoje masz.
3. Moja mała ruda kitka
zabłądziła wczoraj gdzieś,
Lecz dziś znowu powróciła
Przywitała pięknie mnie.
Ref: Ruda wiewiórko, ruda wiewiórko
Wskaż mi proszę jeden raz
Gdzie orzeszki swoje masz.
4. Żegnaj moja wiewióreczko
Ty futerko cudne masz
Nie skończyły się wakacje
i do dom wracać czas.
Ref: Ruda wiewiórko, ruda wiewiórko
Wskaż mi proszę jeden raz
Gdzie orzeszki swoje masz (x2)
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 5 - LETNICH NA MIESIĄC WRZESIEŃ
- Zwiększanie kompetencji plastycznych, kształcenie umiejętności posługiwania się przyborami do rysowania, pogłębianie poczucia jedności z grupą przedszkolną.
- Ustalanie norm i zasad funkcjonowania grupy, rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości.
- Poszerzanie słownika czynnego, konstruowanie poprawnych gramatycznie wypowiedzi, wyrażanie szacunku do osób z najbliższego otoczenia.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wyrazowej, nabywanie umiejętności językowych, budowanie poczucia odwagi w wypowiadaniu się.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i ubieranie się odpowiednie do pogody, kształcenie umiejętności regulacji emocji, uświadamianie oddziaływania piękna jesiennej przyrody na samopoczucie.
- Przygotowanie do bezpiecznego i samodzielnego poruszania się po drodze, dostrzeganie zagrożeń wynikających z nieumiejętności odczytywania znaków, rozumienie konieczności zapamiętania zasad obowiązujących na drodze.
- Poszerzanie doświadczeń sensorycznych związanych z bogactwem jesiennej przyrody, kształcenie świadomości dotyczącej wpływu owoców na zdrowie człowieka, rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia człowieka.
Oferty tematyczne:
- Witamy po wakacjach!
- Wokół nas
- Nasze pasje
- Jesień w naszej okolicy
Wiersz: Nieśmiały Tomek
W naszym przedszkolu jest Tomek mały,
Grzeczny i miły, ale nieśmiały.
On zawsze stoi troszeczkę z boku,
Patrzy, jak dzieci bawią się wokół.
Nie ma śmiałości pani zapytać,
Jak kreślić równo szlaczki w zeszytach.
Nie ma śmiałości podejść do szafki
I wziąć z niej książki albo zabawki.
Ja zawsze biorę Tomka za rękę,
Siadamy wspólnie na sofie miękkiej
I budujemy z klocków garaże...
Lub na plac zabaw idziemy razem.
Piosenka: Wrzesień-przedszkolak
Do przedszkola idzie Wrzesień,
żeby zostać przedszkolakiem,
a za Wrześniem biegną dzieci:
czekaj na nas, nie bądź taki!
Maszeruje razem z dziećmi,
ręka w rękę, noga w nogę,
wszystkim wkoło opowiada:
przedszkolakiem zostać mogę!
Ref.
Do przedszkola, do przedszkola,
do zabawek i książeczek,
do piosenek i wierszyków,
tu przyjaciół też znajdziecie.
Pani wita ich przed salą
i z uśmiechem drzwi otwiera.
W samą porę, miły Wrześniu,
już zostaniesz z nami teraz.
Ma swój znaczek, szafkę w szatni
i humorek doskonały,
zna trzy słowa czarodziejskie,
z każdej cieszy się pochwały.