ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC KWIECIEŃ :
- Zapoznanie z pracami wykonywanymi w ogrodzie wiosną.
- Poznanie pracy ogrodnika – czynności jakie wykonuje i narzędzi pracy.
- Poznanie zwyczajów związanych z Wielkanocą.
- Zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi ze świętami Wielkanocnymi: palemki, pisanki, zajączek, kurczaczek, baranek...
- Wywołanie radosnego nastroju oczekiwania na Święta Wielkanocne.
- Wzbogacenie wiadomości nt. ochrony środowiska.
- Zachęcanie do dbałości o porządek w miejscu zabawy.
- Rozpoznawanie i nazywanie symboli narodowych.
Oferta tematyczna :
1. WIOSENNE PRACE W OGRODZIE.
2. ŚWIĘTA WIELKANOCNE.
3. DBAMY O ZIEMIĘ.
4. JESTEM POLAKIEM.
WIERSZ DO NAUKI
„Wiosna” M. Frączczak
Przyszła do nas wiosna
ciepła i radosna.
Ptaszek pięknie śpiewa,
zielenią się drzewa.
Słonko w górze świeci,
weselą się dzieci.
Każdy dobry nastrój ma,
niechaj wiosna długo trwa!
PIOSENKA DO NAUKI:
„Na Wielkanoc” muz. M. Melnicka – Sypko, sł. U. Piotrowska
1. Na Wielkanoc każdy zając maluje pisanki.
A po bazie biegnie razem z cukrowy barankiem.
La, la, la, la, la z cukrowym barankiem.
La, la, la, la, la, la z cukrowym barankiem.
2. Ma kurczątko ze święconką pleciony koszyczek.
A ja wszystkim moim bliskim wesołych świąt życzę.
La, la, la, la, la wesołych świąt życzę.
La, la, la, la, la, la wesołych świąt życzę.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC MARZEC :
- Dostrzeganie zjawisk zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia.
- Poznanie etapów sadzenia cebuli.
- Rozumienie, czego roślina potrzebuje do wzrostu.
- Rozumienie konieczność dostosowania ubrania do temperatury.
- Poznanie zmian zachodzących w przyrodzie w okresie wiosny.
- Rozpoznawanie i nazywanie: wróbla, skowronka, bociana, jaskółki.
- Poznanie pierwszych wiosennych kwiatów, np. krokusy, tulipany.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania.
Oferta tematyczna :
1. Szukamy wiosny.
2. Już wiosna.
WIERSZ DO NAUKI
„Wiosna” Patrycja Siewiera- Kozłowska
Przyszła do nas dziś wiosna,
Ładna, miła, radosna.
Słonkiem poświeciła,
wierzbowe kotki zbudziła.
Deszczem trawkę umyła,
wiaterkiem ją osuszyła.
Krokusy budziła promykiem,
bo spały nad strumykiem.
I jeszcze z samego rana
Przyprowadziła bociana!
PIOSENKA DO NAUKI:
„Uciekaj zimo” sł. Agnieszka Galica muz. Tadeusz Pabisiak
1. Wsiadaj zimo na sanki
i uciekaj już.
Zabierz śnieżne bałwanki,
zabierz wiatr i mróz.
Ref.: Rękawiczki i czapki
pochowamy do szafki.
Na spacerek pójdziemy,
Nie zmarzniemy już.
2. A ty zimo uciekaj
za górkę, za las
I nie marudź, nie zwlekaj,
już na wiosnę czas.
Ref.: Rękawiczki i czapki
pochowamy do szafki.
Na spacerek pójdziemy,
Nie zmarzniemy już.
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC LUTY:
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania;
- rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego kojarzenia faktów;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- wdrażanie do szanowanie książek;
- rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów służących do dbania o czystość osobistą i określanie do czego służą;
- utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk;
- rozumienie konieczności dbania o higienę.
Oferta tematyczna :
1. Bajki i baśnie.
2. Dbamy o czystość.
WIERSZ DO NAUKI
„Mycie” ( Joanna Wasilewska)
Kolorowe mydło mam,
Szybko się umyje sam.
Czoło, nosek, uszy, szyję,
Szczotką zęby raźno myję.
Ręce, nogi, plecy, brzuch,
Patrzcie jaki ze mnie zuch.
PIOSENKA DO NAUKI: „Co dzień ręce myję”
1. Co dzień, co dzień ręce myję,
buzię, nosek, oczy, szyję.
Potem szybko się wycieram,
ręcznik dobrze wodę zbiera.
Ref. Woda z kranu kap, kap, kap,
Myję ręce chlap, chlap, chlap,
Woda z kranu ciur, ciur, ciur
Myję ręce szur, szur, szur.
2. Co dzień co dzień siebie myję
brzuszek, plecy też umyję.
Potem szybko się wycieram,
ręcznik dobrze wodę zbiera.
Ref. Woda z kranu kap, kap, kap…
3. Co dzień co dzień nogi myje,
uda i kolana myję.
Potem szybko się wycieram,
ręcznik dobrze wodę zbiera.
Ref. Woda z kranu kap, kap, kap….
4.Co dzień co dzień kąpie się w łazience
myje głowę swą i ręce.
Potem szybko się wycieram,
ręcznik dobrze wodę zbiera.
Ref. Woda z kranu kap, kap, kap….
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC STYCZEŃ:
- Poznawanie właściwości śniegu .
- Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych.
- Rozumienie konieczności ciepłego ubierania się w zimie.
- Nazywanie członków rodziny. Określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami.
- Rozwijanie uczucia szacunku i przywiązania dla babci i dziadka.
- Czerpanie radości z samodzielnie przygotowanych upominków.
- Rozpoznawanie i nazywanie: wróbla, gołębia, sikorki, wrony.
- Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w zimie.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy i wygląd sikorek: bogatka, uboga.
Oferta tematyczna :
1. Już zima ( 2 tyg. )
2. Moja babcia i mój dziadek.
3. Ptaki są głodne.
Wiersz do nauki:
„Życzenia” Iwona Salach
Dziś dla Babci słońce mamy
i całuski dla Dziadziusia.
Dziś życzenia wnuczek składa
i piosenki śpiewa wnusia.
Aby babcia i dziadunio
w zdrowiu długo żyli.
Aby uśmiech dla nas mieli
w każdej wolnej chwili.
PIOSENKA DO NAUKI: „Dla babci i dziadka” Sł.i muz. Małgorzata Ćwiek
Wyczaruję dla babuni suknię z kropli rosy
Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy wplotę jej we włosy.
Ref. Babciu, droga babciu, to wszystko dla Ciebie.
Babciu, droga babciu bardzo kocham Ciebie.
Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę,
Koszyk grzybów, działkę z domkiem, pieska na pociechę.
Ref. Dziadku, drogi dziadku, to wszystko dla Ciebie.
Dziadku, drogi dziadku bardzo kocham Ciebie.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC GRUDZIEŃ:
- Rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych.
- Samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- Wdrażanie dzieci do czynnego uczestniczenia w uroczystościach przedszkolnych – spotkanie z Mikołajem.
- Poznawanie zwyczajów mikołajkowych.
- Zapoznanie z pracą górnika
- Poznawanie wybranych zwierząt prehistorycznych (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) ;
- Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na święta Bożego Narodzenia;
- Zapoznanie ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia;
Oferta tematyczna :
1.CZEKAMY NA MIKOŁAJA.
2. TUTAJ ROSŁY PAPROCIE.
3. CHOINKA
WIERSZ DO NAUKI
„Choinka” Anny Łady- Grodzickiej
Stoi u nas choinka
Jak zielona dziewczynka
Cała w bombki przystrojona,
Światełkami mruga do nas.
PIOSENKA DO NAUKI:
„Mikołaj”
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju
Kiedy będziesz, kiedy będziesz w naszym kraju.
Co tak długo, co tak długo my czekamy.
Przywieź dla nas wielki worek z prezentami.
Mikołaj , Mikołaj
Może leci samolotem
Mikołaj, Mikołaj
Czasem idzie na piechotę.
Mikołaj, Mikołaj
Dyryguje już saniami.
Mikołaj, Mikołaj
pędzi by się spotkać z nami.
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju
Kiedy będziesz, kiedy będziesz w naszym kraju
Co tak długo, co tak długo my czekamy
Przywieź dla nas wielki worek z prezentami.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC LISTOPAD:
- Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie.
- Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu.
- Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni.
- Rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych.
- Poznanie nazw oraz wyglądu jeża, wiewiórki i niedźwiedzia.
- Poznanie zwyczajów zwierząt szykujących się do zimy.
Oferta tematyczna :
1. JEST CHŁODNO I DESZCZOWO ( 2 tyg. )
2. PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMY ( 2 tyg.)
WIERSZ DO NAUKI
„Przed zimą” Anna Łada- Grodzicka
Przed zimą wiewiórka do dziupli się chowa
I na przyjście zimy jest już gotowa.
Zgromadziła orzeszki i inne zapasy
Na mroźne i trudne zimowe czasy.
PIOSENKA DO NAUKI:
„Kolorowy deszcz”
Gdy na dworze pada deszcz,
kiedy wszystko szare jest.
Wyjmij kredki i narysuj,
to co tylko chcesz.
Ref. Na niebiesko, fioletowo, żółto i różowo.
Na zielono, na czerwono i pomarańczowo.
II. Chociaż pada szary deszcz,
kredki z deszczu śmieją się.
Każda kredka ostrzy nosek i rysować chce.
III. Kolorowy pada deszcz,
kolorowy szczeka pies.
I parasol kolorowy rysujemy też.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
- Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie.
- Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu.
- Poznawanie darów jesieni – rozróżnianie i nazywanie wybranych owoców i warzyw (rosnących w Polsce).
- Rozumienie znaczenia jedzenia owoców i warzyw dla zdrowia.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
- Obserwowanie roślin występujących w najbliższym otoczeniu przedszkola: kasztanowiec, dąb, jarzębina. Rozpoznawanie i nazywanie ich liści i owoców.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów: borowik, kurka, muchomor.
Oferta tematyczna :
1. Owoce.
2. Warzywa.
3. Dary jesieni ( 2 tyg.)
WIERSZ DO NAUKI
“Co w koszyku niesie jesień?” Weronika Karska
Kolorowa nasza jesień,
coś w koszyku sobie niesie.
To żołędzie, to kasztany,
barwne liście także mamy.
PIOSENKA DO NAUKI:
„Kolorowe listki” ( słowa- D. Jagiełło, muzyka- K. Jagiełło)
1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.
Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło
szu, szu , szu wirowały w koło. / bis
2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały. / bis
3. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają. / bis
ZAMIERZENIA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE DLA DZIECI 3 - LETNICH NA MIESIĄC WRZESIEŃ:
- Nawiązywanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką i nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami podczas rozstania z rodzicami.
- Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych, omówienie zasad poruszania się po nich oraz zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola.
- Uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych i porządkowych.
- Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy, umiejętne dzielenie się przestrzenią do zabawy oraz zabawkami.
- Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach.
- Wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń nauczycielki.
Oferta tematyczna :
- JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM.
- BAWIMY SIĘ RAZEM.
WIERSZ DO NAUKI
„CZYSTE RĘCE” Iwona Salach.
Dziś od rana plusk w łazience,
to maluchy myją ręce.
Najpierw w wodzie opłukują,
potem mydłem nasmarują.
Znowu woda- istny cud!
W umywalkę puk, puk, puk!
Jeszcze tylko kran zakręcę
i już czyste moje ręce.
PIOSENKA DO NAUKI:
„Do przedszkola idzie maluch”
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Mielnicka - Sypko
1. Do przedszkola idzie maluch tup, tup, tup, tup,
wszyscy dziś malucha chwalą tup, tup, tup, tup.
2. Zna wierszyki i piosenki la, la, la, la,
zawsze chodzi uśmiechnięty la, la, la, la.
3. Podskakują razem dzieci hop, hop, hop, hop,
bo tu bawią sie najlepiej hop, hop, hop, hop.